نقش تربیت هنرى دانش آموزان در کاهش آسیب هاى فضاى مجازى
کد مقاله : 1120-CIPSH (R2)
نویسندگان:
محمودرضا حقیقت *
دبیر هنر/ آموزش و پرورش
چکیده مقاله:
با تغییر یکباره نظام آموزش کشور از حضورى به مجازى، بروز آسیبهاى حضور دانشآموزان در فضاى مجازى دور از ذهن نبود. البته اگر آموزش و پرورش طبق سند تحول بنیادین حرکت میکرد دیگر با شرایط کرونایى یکباره به فضاى مجازى پرتاب نمیشد، چرا که طبق این سند موظف به برنامهریزى براى آموزش مجازی بودهاست. با گسترش حضور دانشآموزان در فضاى مجازى، ترس از تخریب مبانى اخلاقى - اجتماعى و نداشتن امنیت روانى - فرهنگى ناشى از اطلاعات آلوده و مخرب در فضاى مجازى بیش از پیش احساس شدهاست، تربیت هنری فرایندى است که شکوفایى و رشد مهارتهاى فکرى و شناختى و تولید ایدههاى نوین در دانشآموزان را به همراه دارد، همچنین یکى از مهمترین کارکردهاى نظام آموزش اخلاقى پیشرو به شمار میآید و به شکلگیرى هویت فرهنگى، رفتارسازى در جامعه و هدایت دانشآموزان به سوى هنجارها میانجامد. بدین ترتیب تربیت هنرى به دانشآموزان در رسیدن به شناخت و خودآگاهى کمک مى کند؛ ضمنا، نقش مهمى در ارتقاء خلاقیت آنها خواهد داشت، که در حوزههاى مختلف زندگى نیز کاربرد دارد. تربیت هنرى مىتواند عاملى براى رشد و پرورش دانشآموزان باشد که عدم کجروى و انحراف در فضای مجازی را برای آنان درپی خواهد داشت. هدف از پژوهش حاضر بررسى نقش تربیت هنرى است که مى تواند دانشآموزان را در استفاده درست از فضاى مجازى یارى کند. نتایج حاصل از پژوهش، شناخت مهمترین آسیبهاى فضاى مجازى و نقش تربیت هنرى در کاهش آن بین دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفى تحلیلى و جمعآورى اطلاعات به صورت کتابخانه اى و بررسى اسنادى بوده است.