بازیهای رایانه ای، آسیبهای اجتماعی و راه حلهای اسلامی
کد مقاله : 1034-CIPSH-FULL (R1)
نویسندگان:
غلامحیدر کوشا *
ندارد
چکیده مقاله:
دراین مقاله اهمیت و کارکردهای مثبت و منفی بازیهای الکتروینک و رایانهای در زندگیاجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و اثبات شده است که بازیهای الکترونیک، در دو محور اساسی بازی یعنی؛ «محتوی بازی» و «محیط بازی» به زندگیاجتماعی پیوند دارد. بازی در فرایند جامعهپذیری اولیه زمینة آشنایی افراد با نقشها، هنجارها، ارزشها، و آداب سنن اجتماعی را فراهم میکند و از این طریق یکپارچگی و انسجام اجتماعی و نیز روحیه تعاون و همکاری را در افراد تقویت میکند. دستاورد بازی در زندگیاجتماعی تنها به کارکردهای مثبت بازی ختم نمیگردد بلکه کژکارکردهایی همچون «انزوا»، «خشونت»، «تبلیغ ارزشهای غیربومی»، «حمایت از سیاستهای فرهنگی حامیان مالی و شرکتها»، «اسلام هراسی» و «آشنایی با گروههای همسال کژرو» را نیز به همراه دارد. دین اسلام برای عبور از آسیبهای ناشی از کژکارکردهای بازی، «فرهنگسازی نظارت خانوادگی و همگانی»، «فرهنگسازی مشارکت همه جانبه» و «فرهنگسازی ارزیابی اخلاقی محصولات تکنولوژیکی » را پیشنهاد میکرد. در راهبرد نخست نظارت خانوادگی و همگانی به عنوان یک تکلیف شرعی معرفی میکند. در راهبرد دوم آسیبهای بازی را آسیب همگانی و راه برون رفت از آن را مشارکت افراد دغدغه مند در تمام فرایند تولید، توزیع، مصرف و تبلیغ پیشنهاد میکند. در راهبرد سوم به معیارهای اخلاقی در ارزیابی، خرید و مواجهه اولویت میبخشد
کلیدواژگان:
بازی، بازیهای رایانهای، آسیبهای اجتماعی، گیم، آسیبشناسی بازی، زندگی اجتماعی